רכישת דירה ביוון

יוון היא יעד פופולרי לתיירים מישראל ומרחבי העולם, ובשנים האחרונות, היא מוקד משיכה לישראלים אשר רוצים להשקיע בנדלן, על רקע ההתייצבות הכלכלית של יוון לאחר המשבר והשגשוג התיירותי אשר נמצא בעלייה. הטיסה מישראל ליוון אורכת כשעתיים בלבד, כתלות ביעד.

קצת על יוון

_

בשנת 2001 צורפה יוון לגוש האירו, אך מאוחר יותר התברר כי שלטונותיה סילפו נתונים על מנת להצטרף לאיחוד, כמו למשל הסתרת החוב הלאומי. על הפרק עמדה יציאה של יוון מגוש האירו, מה שנמנע בין היתר הודות לסיוע מטעם גרמניה. המדינה נמצאת אפוא בתהליכים של התאוששות, אך במקום יציב יחסית בהשוואה לסוף העשור הקודם, מה שמביא איתו ירידה דרסטית במחירי הדירות.

מדוע להשקיע בנדל”ן ביוון?

_

רוב הישראלים מתעניינים בשלושה סוגי השקעות – רכישת בית למגורים, לנופש או להשקעה. בכל מקרה, נראה שיש רגליים לדבר- הממשלה היוונית מעודדת מסחר ולאחרונה נוקטת מדיניות מקלה על הבירוקרטיה בענף הנדל”ן. במכוון או שלא, מחירי הדירות ירדו ב – 15-20% בשנים האחרונות, והעלאת המיסים אינה חלה על ענף הנדל”ן.

ההוצאות הנלוות על הנכס נמוכות במיוחד. הארנונה מסתכמת בכמה מאות יורו בודדים בשנה, ותשלום החשמל בכ-100 יורו בחודשי החורף, ובקיץ אפסי. אפשרות אטרקטיבית היא קניית בית חופשה לכמה שבועות בשנה, באתונה או באיים הפופולריים (רודוס, כריתים, מיקונוס ועוד) מה שמאפשר קנייה משותפת של יותר ממשפחה אחת, ובשאר הזמן השכרת הנכס דרך אתרים כמו booking ו- airbnb.

מהם החסרונות בהשקעה בנדל”ן ביוון?

_

כמו בכל השקעה במדינה זרה, לא קל לנהל את העניינים בשלט רחוק במדינה שפחות מכירים את כלכלתה. משקיעים מדווחים כי חלק מן היוונים עלולים להיות פסימיים בכל הנוגע לעסקים עקב המשבר הכלכלי, אך בתקופה האחרונה חלה התייצבות ועלייה בתחום, כך שיותר ויותר יוונים מעוניינים לשתף פעולה עם גורמים עסקיים מעבר לים. תיירים ומשקיעים ישראלים רבים מדווחים על מנטליות חמה וידידותית במדינה, וקהילות יהודיות פעילות במיוחד באתונה ובסלוניקי.

למרות זאת מערכת המס של יוון מקולקלת מהיסוד: היוונים לא מבינים מדוע עליהם לשלם מסים והעלמות מס ביוון היא נורמה רווחת. ההשפעה של עניין זה על היציבות הכלכלית במדינה היא כמובן דרמטית.

דברו איתנו